· 

Een Kijkje In Mijn Keuken

Soms krijg ik de vraag waarom mijn Ocean drums zo duur zijn

Ocean drum van vilt
Ocean drum van vilt

Kijkje in mijn keuken 


Onlangs kreeg ik de vraag, waarom mijn oceandrums zoveel kosten. En ik legde het mijn inziens nog prima uit. Wanneer je naar de kapper gaat, kun je kiezen voor een budget kapper of een specialist kapsalon.


Er zijn genoeg aanbieders, die het voor veel minder verkopen. Ze gebruiken andere technieken, andere materialen en investeren er minder tijd in. De meeste oceandrums zitten vrij simpel in elkaar, op de mand geniet, met wat versiersels en klaar. 


De ander steekt er al meer tijd in, werkt netter af, of gebruikt mooiere materialen.

Het merendeel wat werkt met wol, gebruikt daarvoor fabrieksviltlappen, en daarop pons je( machine) of prik je met de viltnaald je project op. Hierbij wordt puur de kunst benadrukt, niet de energie of symboliek.


Wandelkunst , ik werk weer geheel anders, als iemand bij mij een workshop komt volgen voor een vilt oceandrum, dan is dat een tweedaagse, wat betreft tijd komt dat neer op een natgevilte cover, met eventueel paar kleine details droog geprikt.


Wanneer ik een oceandrum maak, ga ik als eerste invoelen. Soms komt de inspiratie vanzelf door, en anders ben ik geïnspireerd door een idee op het internet, of uit een tijdschrift ect. Daarna gooi ik er mijn sausje over( specialiteit) om vanuit inzicht en ervaring te voelen, welke vorm het voor mij mag krijgen. Grappig wel om te vertellen, dat mijn gidsen er altijd dwars doorheen gaan tijdens het proces, en ik dus in overgave mag gaan. Zei, als de drum zelf geven signalen waar ik naar dien te luisteren. Ze zijn het fijntunen van wat mag ontstaan. 


Ik werk met een dunne naaldvlieslap voor samenhang, dit is nog hele slappe, losse, nog niet echt vervilten lap. Daarna ga ik wol leggen, dit duurt in zijn geheel vaak wel een dagdeel. Pas wanneer het helemaal naar mijn zin is, en alles aanwezig is ga ik natvilten. Zo ontstaat de cover, ronde viltlap welke ik precies moet vilten, i.v.m krimp dat die passend wordt. Daarna leg ik die te drogen( rijpingstijd). Meestal gaat het dan regelmatig door mijn handen, voel ik vaak al het verhaal, de boodschap of de intentie.


Dan het proces van prikken met de naald, soms ook ervoor al, als erna worden er details zichtbaar. Borduren van siersels, of het verbinden met kralen of veren.

Daarna laat ik het weer even rijpen, terwijl ik mij afstem op het geluid. Ook dat doe ik zorgvuldig, en steeds weer anders, met leuke extraatjes die het verfijnen. Uiteindelijk ga je de gaten maken voor het draad. De wol moet precies dik genoeg zijn, anders scheurt het uit. 


Ik bind mijn oceandrums, als een sjamanendrum, met koord. Dit is een geduldig werkje, en vraagt tijd en aandacht.

Als de oceandrum af is, plaats ik er soms nog veren op, en begin ik met het channelen , het samenkomen van alles in éénheid.  Elke drum is uniek, in vorm, creatie, energie en geluid.


Als ik dit proces in uren zou tellen, met tarief worden ze onbetaalbaar. Dus ik hang er een gevoelsprijs aan, wat het mij waard is. Waar ik mij goed bij voel, dat de tijd, gevoel en liefde die ik erin steek, op juiste wijze voor mij betaald wordt.


Natuurlijk weten de mensen, die zo'n oceandrum ooit van mij gekocht hebben, dat ze waar voor hun geld hebben. Het betekent iets, het heeft ze geraakt, er is een connectie. Mocht dat niet zo zijn, ik heb waarheidsgetrouw nooit geen negatief geluid gehad. En sta zelfs open voor feedback.


Ik heb zelfs meegemaakt dat iemand de drum kocht, om het uiteindelijk uit elkaar te halen, voor de " geheimen" van de kok. Echter ligt de ware creatiekracht in de energie die ik erin stop, niet alleen in het materiaal. Ook gebruik ik zoveel mogelijk eerlijk materiaal. De duurdere drums, met de speciale handgemaakte manden, van Afrikaanse vrouwen. Waarvan ik mijn manden graag inkoop. 


Kortom, hou jij van de budget kapper, shop je graag chinees spul, denk je er niet zo over na, dan begrijp ik de vraag. En verwijs ik met liefde je door naar collega's die het voor veel minder kunnen.  Ook zei hebben eigen werk. Maar diegene die werkelijk voelen, komen meestal wel op mijn pad.


Omdat ik al meer dan 12 jaar aan ervaring hebt, en een trouwe klantenkring! Dankbaar voor wat spirit mij schenkt.


Ook kun je bij mij de unieke oceandrumhouder bestellen, 3D print houders zoals op de foto met de mermaid.

De houders worden gedesigned, en geprint door mijn zoon



Ocean drum is kunst
Ocean drum is kunst

In opdracht maak ik een oceandrum op afstemming

Reactie schrijven

Commentaren: 0

www.wandelkunst.nl

Miranda van der Beek

Irenestraat 6

3214 CE Zuidland

tel 0618389038

                                                                                                        Foto`s : Ron Eijkelhof

                                                                                                                       www.roneijkelhof.nl